Teamteaching

Bij co- en teamteaching werken verschillende leraren als gelijkwaardige partners samen om zoveel mogelijk kinderen de doelstellingen van een les of een lessenpakket te laten halen. De leraars gaan samen nadenken over de invulling van de les/hoeken, samen kijken naar het aanbod en naar de kinderen, samen zoeken naar de beste aanpak, waarbij meer mogelijkheden aangeboden worden mét ruimte voor initiatief van de kinderen.

Co- en teamteachen biedt kansen om meer kindgericht te observeren, leeftijd overstijgend te werken, ... De taken worden onder de leraren ge-/verdeeld: samen wordt gezorgd voor klasorganisatie, planning, inhoud en zorg voor de leerlingen. Er zijn verschillende organisatiemodellen mogelijk. Met twee of meer houd je de verwachtingen ook hoger, overleg je meer en kan je beter inspelen op bijzondere behoeftes van kinderen. Elke leraar ten slotte zet eveneens meer in op zijn/haar talenten.

Bovendien is het een verrijking voor het kind om met verschillende leraren samen te werken. Ook individuele leertrajecten vangen we zo op. Voortdurend bijsturen, evalueren én overleggen is cruciaal.

Co- en teamteachen is voor de Scheutplaneet bovenal de sleutel tot onderwijs op maat. Deze werkwijze blijkt effectief te zijn om tegemoet te komen aan de toenemende diversiteit in klassen en scholen. Samen voor de klas staan laat meer verschillende groeperingsvormen toe en zorgt voor een uitbreiding van de aanpak van de les/inhoud/kinderen. Leraren kunnen bijvoorbeeld beter inspelen op gedragsproblemen in de klas.

Bovendien geven leraren via teamteaching het goede voorbeeld. Je kan kinderen niet leren samenwerken, als je het zelf niet doet. Om de teamwerking rond een groep kinderen te optimaliseren, zetten we vanaf september 2022 dan ook in op vaste overlegmomenten voor leraren, ook op woensdagochtend.

Teamteaching

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x