Gezonde school

Als bewegingsgezinde basisschool bieden we kwalitatieve lessen lichamelijke opvoeding aan. Onze leermeesters bewegingsopvoeding geven drie (!) lestijden sport en spel per klas. Waar mogelijk maken we werk van het principe van geïntegreerde bewegingsopvoeding. Zo beleven onze leerlingen het hele schoolgebeuren als een eenheid. En dat allemaal in een splinternieuwe sportzaal (vanaf september 2022). Wekelijkse zwembeurten voor bepaalde klasgroepen maken het geheel compleet. 

Maar we doen meer, veel meer ...

  • Onze klasleerkrachten gebruiken bewegend leren ook als middel binnen andere onderwijsarrangementen dan de lessen lichamelijke opvoeding (onder andere motiverend en/of ondersteunend).
  • Als bewegingsgezinde basisschool organiseren we geregeld activiteiten, waarbinnen bewegen ook zijn plaats krijgt. We denken hierbij aan muzische namiddagen, sportdagen, projectdagen en –weken, uitstappen, openluchtklassen.
  • Doorheen de dag voorzien we voldoende bewegingspauzes. Dat gaat samen met aandacht voor een bewegingsvriendelijke speelplaats (in progress - op de planning tegen 2025).
  • We stimuleren actieve verplaatsingen van en naar de school en tijdens schooluitstappen gaan we maximaal te voet waar het enigszins kan.
  • Een aanbod van naschoolse sport op school voor kleuters en lagere schoolkinderen, aansluitend op de schooluren, voor kinderen die nablijven in de opvang. 
  • Ook aandacht voor gezonde voeding heeft onze focus. Tijdens de voormiddagspeeltijd eten alle kinderen fruit en/of groenten. Op maandag en dinsdag mag een droog koekje ook. We motiveren een gezonde, koude middaglunch en drinken enkel water (of witte melk) op school. We hanteren een duidelijk protocol voor traktaties bij verjaardagen.
  • Bij de inrichting van onze lokalen en infrastructuur houden we rekening met het scheppen van maximale bewegingskansen. Deze inrichting maakt gevarieerde vormen van onderwijs mogelijk en ondersteunt zo een krachtige leeromgeving.
  • Op Scheutplaneet hebben we aandacht voor lichaamsbewust gedrag in basispatronen zoals staan, gaan, zitten en liggen. Er wordt rugsparend gedrag aangeleerd bij gewoontehandelingen zoals bukken, heffen en dragen van lasten (bijvoorbeeld bij het optillen van schooltassen, werken met computer of tablet).
  • Ten slotte zijn we ons bewust dat in onze wereld in verandering kinderen minder buiten spelen en er ook minder (veilige) plaats is om buiten te spelen. Ons onderwijs komt daaraan tegemoet. Met openlucht-onderwijs (outdoor education) slaan we drie vliegen in één klap: fysieke buitenactiviteiten, persoonlijke/sociale ontwikkeling en omgevingseducatie (over en in de omgeving). Daarmee kunnen we voor alle vakken en met alle leeftijden werken aan gezondheid, fysieke ontwikkeling, algemeen welzijn, genieten van wat er in de natuur om ons heen gewoon gebeurt, leervermogen en concentratie verhogen, duurzaamheid en innovatie bevorderen. Bovendien zijn vele werkvormen mogelijk en kunnen we aan de slag gaan met natuurlijk materiaal. In de Scheutplaneet zien de leraren vele voordelen op gebied van beweging, gezonde buitenlucht, betekenisvolle leerkansen. Naast de organisatie van openluchtklassen (in de tweede en derde graad van de lagere school) en haal wat wat educatieve uitstappen met de klas, streven onze leraren ernaar om (les)activiteiten op regelmatige basis in de buitenlucht te organiseren.

Bewegen jullie mee? 

Gezonde school

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x